This free fall's got me so low

Fan, alltså Tomas Ledin är ju rätt skön! Känner mig lite elak när jag sitter och pumpar (hahaha) svensk musik, men dom pratar ju ett språk som jag inte fattar så det jämnar ut sig tycker jag! I alla fall, jag tänkte köra en liten update eftersom jag inte har skrivit på tre dagar!

Onsdag:
Hade som sagt sovmorgon, men jag gick inte och köpte skrivhäften för det fixade min värdmamma åt mig :) jag kom annars försent till pont de neuilly för mina värdsystrar sa att det var lungt om jag gick kvart i, och värdsyster 2 följde till och med med mig till bussen. Kom dit 12:51, bussen gick... 12:50! Nästa gick 13:14, och jag kom fram 13:37 (om filip skulle läsa så vet jag precis vad han skulle säga..), men då hade inte lärarna kommit än så det var lurre! Vi gick till St Do där vi fick träffa rektorn, en engelskalärare som vi kommer ha - som inte kan svenska - en annan lärare, eller jag vet inte om hon är en lärare, men det är hon som håller kontakten mellan franska och svenska skolan i alla fall. Sen gick vi på rundtur i skolan, vår tog typ en kvart, så vi slutade jättetidigt! Efter det väntade vi in dom andra, sen åkte jag, frida, filip och sofie till le Louvre där vi kollade på mona lisa och gick haha. Sen satte vi oss i trädgården där och chillade ett tag, sen tog vi metron till charles de gaulle étoile (uppför champs élysées, lata eller?) och frida och sofie åkte hem.
Jag och filip gick på jakt efter orange, som är typ som telenor eller tele2, där han skulle köpa en ny mobil. Jag hade sett en orangebutik dagen innan när vi gick uppför champs élysées så vi började gå mot den. Efter ett tag börjar vi undra om vi gick åt rätt håll, eftersom vi aldrig kom fram till affären och vi började kolla  om vi dåg louvren i sluten av gatan, men vi såg inget överhuvudtaget, så vi fortsatte bara. När vi har gått ner för i princip hela champs élysées inser vi att vi har gått åt fel håll, när vi tog metron så kom vi upp på fel sida triumfbågen! Så det var ju bara att vända och gå hela vägen tillbaka igen och ännu lite till för att hitta butiken, men det gjorde vi tillslut! Vi gick in där och frågade om dom kunde engelska och dom kunde lite (= man ställer en fråga på engelska och det kommer upp ett svävande frågetecken vid deras huvuden), och det visade sig att man inte kunde köpa telefoner utan abonnemang där, fast filips simkort var orange. Då dog jag lite. Men det var bara att ge sig ut på gatan (oj, det lät som jag skulle prostituera mig eller något, haha. DET GJORDE JAG INTE.) igen för att leta efter en telefonaffär. Vi gick in i något tidningsstånd där mannen var ett skolboksexempel på vad fransmän menar när dom säger att dom kan lite engelska. Men jag frågade i alla fall på franska om han visste var närmaste mobilaffär låg och han sa fnac. Då gick vi till mc donalds och åt (fatso<3) och frågade efter vägen till fnac och vi hittade dit OCH en telefon till filip! Så tillslut kunde vi äntligen åka hem. När vi gick av bussen upptäckte vi en affär som ligger precis vid vår busshållplats där gubben är asskön! Vi har bestämt att vi ska bli stammisar där och har handlat där varje dag sen dess (men jag har inte gjort det idag :o)!


jag, sofie och filip på louvren


frida och la jaconde

Torsdag:
Promenad i Neuilly (kommunen där skolan ligger) och sedan lunch på stan. Jag, sofie, andreas, christopher och victor köpte med oss mackor och satte oss i solen vid stadshuset åt. Efter det tillbaka till skolan för en kurs i studieteknik, som inte var så mycket studieteknik tyckte jag. Efter skolan åkte jag, christopher, frida, filip, andreas, sofie, beata och gustaf till jardin de tuiliers (den utanför louvren) igen och satte oss där och sen åkte vi hem igen. Filip och jag tittade in hos gubben innan vi gick åt varsitt håll. Såklart!
Vi åker ju tillsammans hem, filip och jag, eftersom han också bor i Colombes, och det är något min värdfamilj tycker är ytterst roligt och dom älskar att reta mig för det, haha. Varje gång jag säger att jag har gjort något eller att jag ska göra något så säger dom avec filip? Och om jag säger nej så säger dom pourquoi pas? Haha, dom är roliga! Idag sa pappa värdfamilj att jag skulle satsa på en fransman istället.. They sure know how to make a girl uncomfortable!


stadshuset et la groupe

Fredag:
Skolfoto-dags! Samling 9:00 vid svenska kyrkan så jag och filip träffades fem över åtta för att gå till stationen och ta tåget. När vi kom till stationen inser vi (eller jag då, för han visste ju inte från början) att vi inte vet åt vilket håll vi ska! Dessutom kom tåget lite sent, så vi blev nojiga att vi hade missat det. Men det hade vi inte och vi lyckades ta oss till saint lazare och ta metron till villiers! Där gick det dock lite snett.. Vi råkade ta nästa metro åt fel håll, haha, men det ordnade sig, vi gick bara av vid nästa station och tog metron åt rätt håll istället! Kom fram vid médéric (gatan där ssp och svenska kyrkan ligger), fem i nio och typ kvart över gick vi till parc monceau för
skolfoto, och efter det gick en grupp till st do och en annan till ssp (vi gick till st do) där vi hade kom-igång-med-franska, åt mat och sen slutade vi! Då åkte jag med massa andra till saint michel där vi satte oss vid kajen och solade. Men jag kände ingen där och dessutom var det så varmt så jag åkte därifrån.
Då försökte jag få tag på tag på frida och filip, men jag hade inte fridas nya nummer och filip svarade inte och jag började få slut på pengar på mobilen. Så då var jag tvungen att hitta en affär där jag kunde ladda på den. Gick runt i Neuilly i typ fyrtio minuter och säkert fem affärer (dvs fem excusez-moi, savez-vous où je peux recharger mon portable?) innan jag hittade en där jag kunde ladda på den. Sen svarade inte filip så jag blev en liten stalker där ett tag, men tillslut kom hanna och då satte jag mig och väntade på frida och filip och ville med henne. Sen åkte jag och filip hem, tittade in hos gubben, gick runt lite i colombes och gick sen var och en för sig hem.
Vi hade fått höra att vi skulle vara hemma första helgerna så att vi skulle lära känna värdfamiljerna, men hos mig var det ju bara värdföräldrarna hemma, haha. Men jag hjälpte pappan att plocka ur diskmaskinen och vi åt middag och så kollade jag på sverige - ungern via webcamera på skype som min papa fixade åt mig :) sen pratade jag lite med min brorsa (som saknar mig jättemycket! gullig jäkel det där) och mitra på skype och sen gick jag och la mig.


tog inga bilder igår, men så här snygg var jag i håret när jag släppte ut det!

Orkar inte skriva om vad jag har gjort idag, och hinner inte heller. Värdsyster nummer 2 fyller år och vi ska fekke! Haha, eller inte, men det kommer folk hit i alla fall.  Skriver sen, kaniner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0